Kada reikėtų susirūpinti katalizatoriaus keitimu?
Rytais vis sunkiau užsiveda automobilio variklis? „Dingsta apsukos“, o spaudžiant greičio pedalą, tachometro strėlė sunkiai pasiekia du ar keturis tūkstančius apsukų ir sustoja? O gal neįprastai padidėjo kuro suvartojimas ar pastebima padidėjusi tarša iš automobilio išmetamųjų dujų vamzdžio? Tai gali būti pirmieji požymiai, įspėjantys, kad reikėtų sunerimti dėl jūsų automobilio katalizatoriaus būklės.
Kam automobiliui reikalingas katalizatorius?
Automobilių katalizatoriai gaminami ir integruojami į automobilio išmetamųjų dujų sistemą tam, kad mus ir aplinką apsaugotų nuo didelio kiekio kenksmingų išmetamųjų dujų. Veikdamas katalizatorius su išmetamosiomis dujomis išskiriantį anglies monoksidą, angliavandenili ir azoto oksidą paverčia į mažiau kenksmingus anglies dvideginį, vandenį ir azotą. Taip į aplinką patenka daug mažesnis kiekis teršalų.
Ar galima važinėti be katalizatoriaus?
Pasitaiko atvejų, kai automobilio savininkas, įsigijęs dėvėtą automobilį iš nesąžiningo pardavėjo, net neįtardamas važinėja be katalizatoriaus. Visgi Lietuvos teisės aktuose yra numatytas reikalavimas transporto priemonei išmetimo sistemoje neturėti konstrukcijos pakeitimų, todėl išpjautas katalizatorius yra traktuojamas kaip didelis trūkumas, dėl kurio draudžiama automobilį naudoti.
Be veikiančio katalizatoriaus nepavyks atitikti technines apžiūros reikalavimų. Šiuo metu automobilių techninės apžiūros centruose itin atidžiai tikrinamas automobilis ir išoriškai, ir per vidinę automobilių borto diagnostikos sistemą. Apžiūros metu ypatingas dėmesys teikiamas išmetamųjų dujų koncentracijos įvertinimui. Jei automobilis neatitinka nustatytų reikalavimų, techninės apžiūros specialistas pastebi, kad katalizatorius yra išpjautas ar neveikia, jo savininkui techninės apžiūros dokumentai nebus išduoti.
Kodėl katalizatorius susidėvi?
Katalizatorių gedimai atsiranda dėl kelių priežasčių. Pirmiausia – jie natūraliai susidėvi. Vidutiniškai jie tarnauja iki 100 000 kilometrų. Jei jūsų automobilio kilometražo žyma artėja prie šios ribos – didelė tikimybė, kad greitu metu prireiks keisti katalizatorių. Katalizatorius gali užsikišti dėl ilgą laiką nekeičiamo oro filtro, sugedusio lambda zondo (deguonies kiekio variklio išmetamosiose dujose daviklio), susidėvėjusių žvakių, uždegimo sistemos, variklio mechanikos ir net – nekokybiško, priemaišų turinčio kuro.
Kaip atpažinti, kad kažkas ne taip su jūsų katalizatoriumi?
Reikėtų sunerimti, jei jaučiasi automobilio važiavimo netolygumas: vieną dieną automobilis gali važiuoti tarsi pakelta variklio galia, o kitą – lyg būtų užtrauktas rankinis stabdis. Katalizatoriaus problemas signalizuoja sunkesnis užvedimas, pavėluota automobilio reakcija į akseleratoriaus paspaudimą. Taip pat užsikišus katalizatoriui ženkliai padidėja kuro suvartojimas. Apie rimtas problemas, susijusias su katalizatoriumi, įspėja ir dyzelinu varomo automobilio prietaisų skydelyje užsidegusi lemputė, perspėjanti apie katalizatoriaus perkaitimą arba užsikišimą.
Katalizatoriaus keitimas ir atsakingas atsisveikinimas su senuoju
Nusidėvėjus ar užsikimšus katalizatoriui belieka jį keisti. Šiuo atveju galimi du pasirinkimai – seną keisti nauju arba dėvėtu. Naują, originalų katalizatorių galima rasti oficialioje automobilio atstovybėje. Naujo katalizatoriaus kaina gali siekti 1000 ir daugiau eurų, priklausomai nuo automobilio modelio, todėl dažnas renkasi pigesnį variantą ir ieško naudoto, kuris yra kur kas pigesnis. Tačiau reikia atminti, kad dėvėto katalizatoriaus tarnavimo laikas taip pat bus kur kas trumpesnis nei naujo.
Pakeitus katalizatorių reikėtų nepamiršti ir atsakingo atsisveikinimo su senuoju. Net ir neveikiantys katalizatoriai yra vertinga žaliava, tinkama perdirbimui. Juose esantys vertingi metalai platina, paladis, radis yra sunkiai išgaunami, todėl itin vertingi dėl galimo jų panaudojamo dar kartą.
Kiek galiu gauti už seną katalizatorių?
Katalizatoriaus kaina įvertinama pagal faktinį tauriųjų metalų kiekį (nustatant preliminariosios (XRF) arba cheminės (ICP) analizės būdu) katalizatoriuje, atsižvelgiant į esamas tauriųjų metalų biržos kainas. Kiekvieno modelio katalizatoriaus cheminė sudėtis yra skirtinga (kadangi gaminama pagal skirtingų gamintojų bei valstybių reikalavimus), tačiau po ilgesnio eksploatavimo laiko net ir vienodo modelio katalizatorių cheminė sudėtis gali pakisti (dėl išmetimo sistemos veikimo atsiranda tauriųjų metalų „praradimai“ ir kt.). Kadangi klientams norime pasiūlyti optimaliausią kainą, visuomet rekomenduojame katalizatorių atvežti į supirkimo punktą kainos įvertinimui vienu iš analizės metodų. Šiuolaikiškoje „EMP recycling“ laboratorijoje atliekami katalizatorių tyrimai, ir šios analizės būdu yra tiksliai nustatomas tauriųjų metalų – platinos, paladžio ir rodžio – kiekis.
Grįžti atgal